Top menu

Περιεχόμενα Τεύχους 21

Οι Kinks του Χρήστου Βακαλόπουλου του Φώτη Μπατσίλα

Οι Kinks του Χρήστου Βακαλόπουλου, μελέτη, Φώτης Μπατσίλας, Εκδόσεις Αιγαίον, 2011


Ποιοι είναι οι Kinks; Οι Ray και Dave Davies, ο Pete Quaife και ο Mick Avory· μουσικό συγκρότημα από το βόρειο Λονδίνο που πρωτοεμφανίστηκε το 1963 και διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση του ροκ εν ρολ και του χαρντ ροκ, στις δεκαετίες του ’60 και ’70· οι αδικημένοι της «κόντρας» Beatles και Rolling Stones· δημιουργοί ενός καθαρά βρετανικού ήχου που έγινε δεκτός με ιδιαίτερο ενθουσιασμό στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, μα όχι στην Αγγλία· το πρώτο βρετανικό συγκρότημα που χρησιμοποίησε σιτάρ σε τραγούδι του –στο «See My Friends»–, και όχι οι Beatles· τα άλμπουμ Celluloid Heroes, The Village Green Preservation Society, Lola Versus The Powermen And The Moneyground· το πασίγνωστο «You Really Got Me», για πολλούς το πρώτο heavy metal riff· η μίνι όπερα «Arthur. Or The Decline of British Empire»· η αποχώρηση του Ρέι Ντέιβις το 1973 και η επιστροφή του ύστερα από λίγα χρόνια· η επιρροή στο new wave, τη δεκαετία του ’80, αλλά και σε νεότερα συγκροτήματα.

Ποιος είναι ο Χρήστος Βακαλόπουλος; Πρωτίστως συγγραφέας και σκηνοθέτης, αλλά και ραδιοφωνικός παραγωγός και κριτικός κινηματογράφου, που γεννήθηκε το 1956 στην Αθήνα κι «έφυγε» πρόωρα το 1993. Σπούδασε Οικονομικά στην ΑΣΟΕΕ και Κινηματογράφο στο Παρίσι. Το 1980 εξέδωσε το πρώτο βιβλίο του Υπόθεση μπεστ-σέλερ για να ακολουθήσουν Οι πτυχιούχοι και οι Νέες αθηναϊκές ιστορίες μέσα στη δεκαετία του ’80, «Η γραμμή του ορίζοντος» το 1991 και οι μεταθανάτιες εκδόσεις Από το χάος στο χαρτί και Η ονειρική υφή της πραγματικότητας. Παράλληλα, σκηνοθέτησε τις μικρού μήκους ταινίες Βεράντες και Θέατρο, τις μεγάλου μήκους Όλγα Ρόμπαρντς και Παρακαλώ, γυναίκες, μην κλαίτε, και συνεργάστηκε στα σενάρια των ταινιών Σχετικά με τον Βασίλη του Στ. Τσιώλη και Η γυναίκα που έβλεπε όνειρα του Νίκου Παναγιωτόπουλου.

Ποιοι είναι οι Kinks του Χρήστου Βακαλόπουλου; Θα μπορούσε να είναι ένα μεταμοντέρνο δοκίμιο ή αφήγημα που συνθέτει μαρτυρίες, κείμενα, απομαγνητοφωνημένες ραδιοφωνικές εκπομπές και στίχους τραγουδιών; Ασφαλώς, γιατί κατ’ ουσίαν το ανά χείρας βιβλίο είναι μια συνάντηση. Μια συνάντηση σε ένα μπαρ της Αθήνας ή στα γραπτά του Βακαλόπουλου ή στα βινύλια που μοιράζεται μια συντροφιά. Ή βαθύτερα: μια συνάντηση της νεοελληνικής λογοτεχνίας με το ροκ εν ρολ. Ο Φώτης Μπατσίλας επιχειρεί να μας μεταφέρει όχι μόνο την αγάπη του Χρ. Βακαλόπουλου για το βρετανικό συγκρότημα, μα και την επιρροή που άσκησαν οι Kinks στο πεζογραφικό και δοκιμιακό του έργο. Και κινείται σε δύο επίπεδα: αφενός εξετάζει την οπτική του Βακαλόπουλου όσον αφορά τη θέση που κατείχαν –ή έπρεπε να κατέχουν– οι Κinks στο παγκόσμιο μουσικό στερέωμα κι ευρύτερα στον χώρο της τέχνης, κι αφετέρου αναδεικνύει τον τρόπο με τον οποίο συνέδεσε ο Βακαλόπουλος ένα μουσικό συγκρότημα των περίφημων ’60s, της δεκαετίας των καλλιτεχνικών και πολιτικών ρευμάτων και της αμφισβήτησης, με τον ευρωπαϊκό κινηματογράφο του Μεσοπολέμου, πώς συνάντησε το κλασικό ροκ με τον γερμανικό εξπρεσιονισμό στη μουσική και τους στίχους των Kinks, και πώς αξιοποίησε τη συνάντηση αυτή στα δικά του κείμενα, π.χ. στο βιβλίο του Υπόθεση μπεστ-σέλερ, όπου ο ήρωας του Βακαλόπουλου είναι ένας συγγραφέας –ονόματι Ιάσων– που γράφει ένα βιβλίο κατά παραγγελία, με ήρωα τον Σάμη, κομμένο και ραμμένο στα μέτρα του Ray Davies. Μα ακόμη, «Oι Kinks του Βακαλόπουλου» είναι μια συνάντηση ανθρώπων που αποτίνουν τον δικό τους φόρο τιμής τόσο στο θρυλικό ροκ συγκρότημα όσο και στον «μανιακό παρατηρητή της ζωής» Χρ. Βακαλόπουλο, με το προλογικό σημείωμα του Βάσου Φτωχόπουλλου, τα κείμενα των Φ. Μπατσίλα και Αργύρη Μπακιρτζή, αλλά και το εξώφυλλο και οπισθόφυλλο του Σωτήρη Κακίση.

Μιχάλης Παπαντωνόπουλος
Από την εφημερίδα Φιλελεύθερος της Κύπρου
(φύλλο 7ης Αυγούστου 2011)