Top menu

"Παράθυρο στην τέχνη", του Φιλολογικού Όμιλου Ελλάδος

 

Γράφει η Λεύκη Σαραντινού

Παράθυρο στην τέχνη και στον σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό, και όχι μόνο, επιχειρεί να ανοίξει ο Φιλολογικός Όμιλος Ελλάδος με το πρώτο τεύχος δοκιμίων για το θέατρο, τον κινηματογράφο, τη ζωγραφική και τη φωτογραφία.  Ο τόμος αυτός, που θα εκδίδεται ετησίως, έχει σκοπό να αναδείξει  και να προωθήσει  την αξιόλογη σύγχρονη καλλιτεχνική παραγωγή στη χώρα μας, αλλά, συγχρόνως, και να σχολιάσει ζητήματα θεωρητικής  φύσεως, να σχολιάσει καλλιτεχνικά ρεύματα, έργα που άφησαν εποχή ή μεγάλες προσωπικότητες στον χώρο των εικαστικών και του θεάματος. Στον συγκεκριμένο πρώτο αυτό τόμο, μέρος των δοκιμίων αποτελούν ακόμη και δύο θεατρικά μονόπρακτα, καθώς και μία καταγραφή των προσωπικών βιωμάτων μίας ηθοποιού που ζει από την τέχνη της στην Ελλάδα του σήμερα.

Η επιθεώρηση τέχνης φιλοδοξεί να αποτελέσει το τρίτο μέρος του «τρίπτυχου» σχετικά με τα ελληνικά γράμματα που επιχειρεί ο Φιλολογικός Όμιλος Ελλάδος. Έτσι, μαζί με τις εκδόσεις που αφορούν την τεχνοτροπία του «δομημένου ρεαλισμού», τον οποίο πρεσβεύει ο Όμιλος ως μία νέα λογοτεχνική σχολή,  και τον ετήσιο τόμο Φιλοσοφίας, το «τρίπτυχο» των γραμμάτων συμπληρώνει η ετήσια αυτή επιθεώρηση τέχνης. Συγγραφείς του τόμου είναι αναγνωρισμένοι δοκιμιογράφοι, κριτικοί τέχνης, καλλιτέχνες, μελετητές και γενικότερα λογοτέχνες και άνθρωποι των γραμμάτων και της τέχνης, σχετικοί πάντοτε με το αντικείμενο του δοκιμίου τους.

Ο παρόν τόμος χωρίζεται σε τέσσερα μέρη: το πρώτο μέρος αφορά τον κινηματογράφο. Εδώ θα συναντήσουμε άρθρα τα οποία αφορούν τη θεωρία του κινηματογράφου, αλλά και παρουσιάσεις σύγχρονων κινηματογραφικών έργων. Η δεύτερη ενότητα αφορά το θέατρο. Και εδώ υπάρχουν δοκίμια τα οποία άπτονται θεωρητικών ζητημάτων του θεάτρου, καθώς και κριτικές σχετικές με το ανέβασμα γνωστών θεατρικών έργων στη σημερινή Ελλάδα, όπως για παράδειγμα την παράσταση το Εθνικού Θεάτρου «Λεοφωρείον ο πόθος» του Τένεσι Ουίλιαμς που δόθηκε κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2021-22. Τα περισσότερα δοκίμια συνοδεύονται και από έγχρωμο φωτογραφικό υλικό από τις σχολιαζόμενες παραστάσεις.

Η τρίτη ενότητα αφορά τη φωτογραφία. Εκτός από άρθρα σχετικά με τη θεωρία της φωτογραφικής τέχνης και άρθρα που εξετάζουν τη σχέση της τέχνης αυτής με το γυναικείο φύλο, εδώ θα συναντήσουμε έξοχα δείγματα της συγκεκριμένης τέχνης, καθώς και φωτογραφικές συλλογές. Το ίδιο συμβαίνει και στην τέταρτη και τελευταία ενότητα του τόμου, την ενότητα που αφορά τη ζωγραφική. Και εδώ συμπεριλαμβάνονται αυτούσιες τρεις συλλογές εικαστικών έργων, καθώς και ένα σχόλιο για τη ζωγραφική τεχνοτροπία του Κωνσταντίνου Παρθένη.

Το παρόν έργο φιλοδοξεί να αναπληρώσει ένα μεγάλο κενό που υπάρχει στη σύγχρονη ελληνική βιβλιογραφία και μπορεί να διαβαστεί και αποσπασματικά. Αν μη τι άλλο, πρόκειται για ένα βιβλίο που θα μας πληροφορήσει για όσα συμβαίνουν στον κόσμο της ελληνικής τέχνης σήμερα, αλλά και θα μας γνωρίσει καλύτερα και διάφορες πιο άγνωστες ή δυσθεώρητες όψεις της τέχνης του θεάτρου, του κινηματογράφου και των εικαστικών.