Top menu

Χ. Νικολακοπούλου: "Η λογοτεχνία μου χάρισε πολύ μεγάλες χαρές"

Συνέντευξη στην Κατερίνα Λιάτζουρα

Λίγα λόγια με τη Χαρά Νικολακοπούλου για τη νουβέλα της με τίτλο μπαμ! [ΜΑΥΡΗ ΚΩΜΩΔΙΑ] από τις εκδόσεις ΑΩ, 2020.

 

Πώς προέκυψε Χαρά, ο τίτλος της νουβέλας σου, και για ποιο λόγο διευκρινίζεται στο εξώφυλλο πως πρόκειται για μαύρη κωμωδία;
Ο τίτλος είναι πολυσήμαντος: αναφέρεται στον θόρυβο που κάνει η φούσκα της ματαιοδοξίας της ηρωίδας όταν σκάει τελικά. Είναι βεβαίως και ο ήχος του πυροβολισμού. Έχει επίσης σχέση με το λαϊκό άσμα "Απόψε κάνεις μπαμ" αφού η Αγγελική επιδιώκει απεγνωσμένα να προκαλέσει μεγάλη αίσθηση τόσο με την εμφάνισή της όσο και με το βιβλίο που γράφει.
Τώρα όσον αφορά τον χαρακτηρισμό Μαύρη κωμωδία παραθέτω τον ορισμό της Wikipedia: "Μαύρη κωμωδία ή σκοτεινή κωμωδία ή μαύρο χιούμορ είναι μια μορφή προσέγγισης, από την εύθυμη πλευρά, θεμάτων τα οποία θεωρούνται ταμπού, όπως ο θάνατος και η αρρώστια. Έχει σχέση με την λογοτεχνία τρόμου, πλην όμως χρησιμοποιεί κωμικά στοιχεία." Στη συγκεκριμένη νουβέλα, τα θέματα ταμπού που προσεγγίζονται από την πιο... ανάλαφρη πλευρά τους είναι ο θάνατος -και δη ο φόνος- αλλά και η αρρώστια, αφού η Αγγελική δεν είναι παρά ένα διαταραγμένο ψυχικά άτομο.

«'Έρχομαι από τα σκατά και στα σκατά θα καταλήξω κάποτε. Στο ενδιάμεσο θα γίνω διάσημη….»

 

Στη πρώτη σελίδα κιόλας του βιβλίου σου υποδέχεσαι τους αναγνώστες σου με το παραπάνω απόφθεγμα του Wolfgang Herrndorf και δίνεις το στίγμα της άποψης σου για την ιστορία που θα εξελιχθεί στις σελίδες του βιβλίου σου. Όλα γίνονται για λίγη διασημότητα. Γιατί τόση απόγνωση για λίγη διασημότητα; Ματαιότητα της ανθρώπινης φύσης ή τάση των ημερών;
Συνδυασμός και των δύο παραγόντων νομίζω. Δεν είναι τυχαίο όμως ότι η ηρωίδα μου δεν διαθέτει κανένα εχέγγυο ουσιαστικής παιδείας και καλλιέργειας, εκεί πιστεύω βρίσκεται ένα από τα κλειδιά που ερμηνεύει -όσο είναι δυνατόν- τις πράξεις της.

 

Η Αγγελική, η ήρωας σου, είναι μια φιγούρα σατανική. Δε διστάζει να εξοντώσει ή ακόμη και να σκοτώσει, όποιον σταθεί εμπόδιο στα σχέδια της, όποιον την περιφρονήσει ή απλά την ενοχλήσει. Το απατηλό της όνειρο δεν είναι άλλο, από το να γράψει ένα μυθιστόρημα που θα γίνει best seller, ένα best seller που θα φέρει την αναγνώριση και την καταξίωση στους λογοτεχνικούς κύκλους, ένα best seller που θα αποφέρει πολύ χρήμα. Αναδεικνύεις τα πάθη ενός ανθρώπου, που οδηγούν νομοτελειακά σε λάθη. Και ενώ η ήρωας σου διαπράττει κατ’ επανάληψη εγκλήματα, προκαλεί στον αναγνώστη μια συμπάθεια, μια συμπόνια. Για ποιο λόγο να συμπονάμε ανθρώπους που δεν μπορούν να μετριάσουν τα πάθη τους και που δεν μπορούν να μάθουν από τα λάθη τους;
Ίσως γιατί έχουν κάτι, ένα μικρό κομμάτι από εμάς τους ίδιους κι ας μη θέλουμε να το παραδεχτούμε; Η Αγγελική δεν είναι μια φιγούρα μονοδιάστατη. Διαπράττει μεν ανενδοίαστα όλα τα παραπάνω ειδεχθή που αναφέρετε, αλλά είναι φανερό ότι πρόκειται για ένα τραγικό πρόσωπο. Είναι απροστάτευτη κι έρημη στον κόσμο, προέρχεται από ένα βεβαρημένο οικογενειακό περιβάλλον και παλεύει με νύχια και με δόντια να τα βγάλει πέρα σε μια κοινωνία που εκτρέφει εκμεταλλευτές, εκμαυλιστές, πιο αδίστακτα τέρατα από την ίδια.

 

Καθ' όλη τη αφήγηση σου, τραγελαφικές σκηνές εναλλάσσονται με τραγικές στιγμές. Με ειρωνεία και σαρκασμό περιγράφεις το εκδοτικό-συγγραφικό-λογοτεχνικό περιβάλλον στην ιστορία σου. Εκδότες, που δεν ενδιαφέρονται για το περιεχόμενο ενός βιβλίου, αλλά μόνο για τα χρήματα που θα εισπράξουν από την έκδοση, καταξιωμένοι (;) συγγραφείς με αδυσώπητα πάθη, αναγνωστικό κοινό δίχως μορφωτικό επίπεδο, επίδοξοι λογοτέχνες, που προσπαθούν no matter what να επιτύχουν την έκδοση ενός βιβλίου, ακόμη και πατώντας μεταφορικά ή και κυριολεκτικά επί πτωμάτων. Όταν έγραφες τα καμώματα της Αγγελικής, είχες κατά νου την ελληνική πραγματικότητα;
Σε όλους τους επαγγελματικούς χώρους καραδοκούν πλάσματα όπως αυτά που περιγράφω και αναφέρετε αλλά φυσικά όλα όσα αφηγούμαι είναι τραβηγμένα από τα μαλλιά, εντελώς υπερβολικά δηλαδή και ιδωμένα μέσα από τον παραμορφωτικό καθρέφτη της σάτιρας και του μαύρου χιούμορ, μην το ξεχνάμε αυτό.

 

Ποιες είναι οι προσωπικές σου εμπειρίες ως συγγραφέας;
Η ενασχόλησή μου με τη λογοτεχνία μου χάρισε πολύ μεγάλες χαρές. Είδα τα βιβλία μου να εκδίδονται και είναι αυτό η πιο μεγάλη ικανοποίηση. Γνώρισα ανθρώπους αξιαγάπητους και αξιόλογους, είχα την ευκαιρία να αποκτήσω μια ουσιαστική επικοινωνία μαζί τους και είναι χαρά μου να τους θεωρώ φίλους.

 

Άλλοτε σε έναν μονόλογο με τον εαυτό της και άλλοτε απευθυνόμενη στους αναγνώστες, η Αγγελική αφηγείται την ιστορία της, μιλώντας τη γλώσσα της “πιάτσας”. Ποιος ο σκοπός της αφηγηματικής σου αυτής επιλογής;
Η Αγγελική είναι μια λαϊκή κοπέλα, με ανεπαρκή μόρφωση, είναι μια γυναίκα καπάτσα και πονηρή. Δεν μπορεί λοιπόν παρά να εκφράζεται και με την ανάλογη γλωσσική ποιότητα.

 

Τελικά, η ιστορία της Αγγελικής είναι για γέλια ή για κλάματα;
Κλαυσίγελος είναι η ιστορία αυτή, όπως ακριβώς και η ζωή η ίδια.

 

Κλείνοντας αυτή μας τη κουβέντα, τι συστάσεις θα έδινες σε νέους (και όχι μόνο!) συγγραφείς;
Θα τους έλεγα ότι θα πρέπει να δουλέψουν πολύ και ότι μόνον αν τους καίει πραγματικά η λαχτάρα και το πάθος της γραφής, να συνεχίσουν. Διαφορετικά, χάνουν τον χρόνο τους και μόνον απογοητεύσεις θα αποκομίσουν. Αν, όπως την Αγγελική, τους υποκινεί ο πόθος της δόξας, ε... θα έχουν και τις ανάλογες εμπειρίες...

 

Η Χαρά Νικολακοπούλου είναι φιλόλογος με μεταπτυχιακό δίπλωμα στη Δημιουργική Γραφή από το Πανεπιστήμιο Δυτ. Μακεδονίας. Έχει εργαστεί ως κειμενογράφος σε πολυεθνικές διαφημιστικές εταιρίες. Ζει στην Καλαμάτα και είναι μέλος του Δ.Σ. του Συνδέσμου Φιλολόγων Μεσσηνίας. Διηγήματα και παραμύθια της έχουν βραβευτεί σε πανελλήνιους διαγωνισμούς και έχουν δημοσιευτεί στα λογοτεχνικά περιοδικά Μανδραγόρας, Παρέμβαση, Κοράλλι, δέκατα, Οροπέδιο, Πλανόδιον- Ιστορίες Μπονζάι κ.α. Εργογραφία: Η δημιουργική γραφή στο Γυμνάσιο, εκδόσεις Μιχάλη Σιδέρη 2014, Μέλισσες ιέρειες δύο νουβέλες, εκδόσεις Γαβριηλίδης 2015 (Υποψήφιο για τα βραβεία του Αναγνώστη 2016), 41 and a half kisses from Mr Leroi, 2016 (κυκλοφορεί στο Amazon), Γιάνννης Σκαρίμπας, Παραδοξολογίες και γλωσσικές ακροβασίες στο πεζογραφικό έργο του, εκδόσεις Poema, 2016, Μια τρυφερή καρδιά στο βάθος και άλλες ιστορίες, εκδόσεις Θράκα 2018.