Top menu

Ν. Πουλάκος & Σ. Προύσαλης: "Μακάρι να μην αλλοτριωθούμε"

Συνέντευξη στην Πηνελόπη Πετράκου*

 

Θα θέλαμε μια σύντομη αφήγηση για το ξεκίνημά σας.
Το Βακχικόν είναι "παιδί" του διαδικτύου κι "αποτέλεσμα" των καιρών μας. Ξεκίνησε το 2006 ως λογοτεχνικό blog (vakxikon.blogspot.gr), συνέχισε το 2008 με την περιοδική έκδοση (www.vakxikon.gr) και το 2010 με το ραδιόφωνο (radio.vakxikon.gr), για να εξελιχθεί το 2011 σε εκδόσεις ψηφιακών βιβλίων κι ένα χρόνο αργότερα σε έναν ολοκληρωμένο εκδοτικό οίκο (ekdoseis.vakxikon.gr). Από το 2014 έχει το δικό του βιβλιοπωλείο στην οδό Ασκληπιού 17 στο κέντρο της Αθήνας. Δεν θα σας πω ψέματα αλλά σκεφτόμαστε ήδη το επόμενο βήμα. Το παράτολμο -για την εποχή- εγχείρημα του βιβλιοπωλείου ήθελε τον καιρό του και, νομίζω, τρία χρόνια μετά είμαστε πιο έτοιμοι για να βάλουμε σε εφαρμογή επόμενα σχέδια.

 

Σε ποιο βαθμό οι αρχικές σας προσδοκίες έχουν βρει ανταπόκριση ως τώρα;
Το όλο εγχείρημα έχει ξεπεράσει τις αρχικές μας προσδοκίες. Δεν είμαστε απλώς ευχαριστημένοι από την έως σήμερα πορεία μας -σχεδόν δεν το πιστέουμε! Είμασταν πιτσιρίκια και ουσιαστικά "μεγάλωσαμε" παράλληλα με το Βακχικόν. Κι όταν οι υποτιθεμένες κανονικές μας εργασίες, μας πέταξαν εκτός λόγω κρίσης, το Βακχικόν έγινε για εμάς συνώνυμο της νέας επιχειρηματικότητας. Όρεξη, φρέσκιες ιδέες που δεν βασίζονται σε θαλασσοδάνεια και μακριά από τεχνάσματα και μπαγαποντιές. Μακάρι να συνεχίζει να είναι έτσι και να μην αλλοτριωθούμε.

 

Τι απαιτείται προκειμένου να τηρηθεί η συνέπεια απέναντι στις ταυτόχρονες απαιτήσεις που έχουν οι εκδόσεις, ο ραδιοφωνικός σταθμός και το περιοδικό σας;
Αυτό που λέτε, η συνέπεια, είναι ο καθημερινός μας αγώνας. Εργασία, όχι μεγαλεπίβολα σχέδια, οριοθέτηση του τρόπου που δουλεύουμε, που επικοινωνούμε και δρούμε. Η εκδοτική εργασία απαιτεί κι ευελιξία αλλά μέχρι ενός σημείου, γιατί πολύ γρήγορα θα σε "ρουφήξει" η μαύρη τρύπα του ανταγωνισμού. Επιθυμούμε να διατηρήσουμε και τα τρία συστατικά του Βακχικόν -είμαστε ταγμένοι σε αυτό.

 

Τι σημαίνει για σας να κυκλοφορείτε κλασικά έργα;
Είμαστε σκεπτικοί στις εκδόσεις κλασικών έργων. Φοβόμαστε την επανάληψη και τον εφησυχασμό της πεπατημένης. Ό,τι είναι κλασικό πουλάει δηλαδή και μένει στο χρόνο... Σχετικά με τους κλασικούς συγγραφείς προσπαθούμε να κινούμαστε σε δύο άξονες: α) σε άγνωστα, μεταφρασμένα για πρώτη φορά στα ελληνικά έργα, β) σε θεατρικά κείμενα που έχουν πολλές πιθανότητες να ανεβαίνουν συχνά στις σκηνές αλλά και προτιμώνται από τους σπουδαστές.

 

Πόσο εφικτό είναι να στηρίξετε το όραμα ενός πρωτοεμφανιζόμενου στα γράμματα;
Είναι πολύ δύσκολο αλλά το παλεύουμε. Άλλωστε το "σύστημα" μοιάζει να είναι ανίκητο κι αυτό που λέω δεν είναι γραφικό. Αν η "αλυσίδα" του βιβλίου σε έχει κατηγοριοποιήσει, άντε μετά να τους αποδείξεις ότι δεν είσαι ελέφαντας. Έτσι κι αλλιώς, όμως, το Βακχικόν είτε ως media είτε ως εκδοτικός οίκος ήταν ανέκαθεν μία μήτρα πρωτοεμφανιζόμενων συγγραφέων και ποιητών, καθότι τους στηρίζει ουσιαστικά, έμπρακτα και με όλες του τις δυνάμεις.

 

Επιχειρείτε συστηματικά βιβλιοπαρουσιάσεις και συμμετοχές σε εκθέσεις και φεστιβάλ. Οι δράσεις αυτές ενδέχεται να επηρεάζουν το προφίλ των εκδόσεων ή την αποδοχή τους από μια πιο «εσωστρεφή» μερίδα κοινού και κριτικών;
Για το κοινό γίνονται και την "εξωστρέφεια" των συγγραφέων μας. Αν δεν πραγματοποιείς εκδηλώσεις και δεν συμμετέχεις σε εκθέσεις και φεστιβάλ, τότε οδεύεις ολοταχώς στην εσωστρέφεια. Τις δράσεις πρέπει να τις βλέπουμε μόνο με θετικό πρόσημο -είναι η μοναδική ευκαιρία των συγγραφέων που δεν "παίζονται" από τα MME να έρθουν σε επαφή με ένα μεγαλύτερο κοινό από τον μικρόκοσμό τους. Eξυπακούεται ότι αυτή η δραστηριότητα επηρεάζει το προφίλ των εκδόσεών μας, θεωρώ προς το καλύτερο.

 

Ποιο αξιολογείτε ως το βασικό ζήτημα προς συζήτηση στον χώρο του βιβλίου αυτήν την εποχή;
Πάντα θα υπάρχουν ζητήματα στο χώρο του βιβλίου προς συζήτηση. Είναι ένας ζωντανός οργανισμός που θέλει ακόμη πολλή δουλειά για να μπει σε μια 100% υγιή ρότα. Νομίζω ότι η υπερμεγένθυση βιβλιοπωλείων σε σημείο να καθορίζουν τις τύχες βιβλίων, συγγραφέων κι εκδοτών είναι ένα γεγονός που θα πρέπει πάντοτε να μας προβληματίζει.

 

Η δική σας σχέση με τον κινηματογράφο απηχείται στο εκδοτικό σας πρόγραμμα. Θα συνεχίζετε να το εμπλουτίζετε με αντίστοιχους τίτλους;
Είναι αναπόφευκτο. Μπορεί η δουλειά στον κινηματογράφο να έχει υποχωρήσει πλέον, αλλά δεν ξεχνάω από πού ξεκίνησα και πώς μπορώ τις δύο μεγάλες μου αγάπες να τις "παντρέψω". Τελευταία εκδώσαμε μια πλήρη μονογραφία για τον Λουκίνο Βισκόντι, ενώ κυκλοφορήσαμε μία από τις κορυφαίες ερωτικές ιστορίες (που έγινε ταινία), το "Μοιραίο πάθος" της Τζόζεφιν Χαρτ.

 

Τι να περιμένουμε από τις εκδόσεις Βακχικόν για το 2018;
Καταρχάς θα εμπλουτιστεί η σειρά μας ΠΟΙΗΣΗ ΑΠ' ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ: θα κυκλοφορήσουν οι ανθολογίες ποιημάτων του Ισραηλινού Ράμι Σάαρι και του Καταλανού Αρνάου Πονς, καθώς και η Ανθολογία Εσθονικής Ποίησης και η Ανθολογία Νέων Ισπανών Ποιητών. Ανακοινώσιμες είναι ακόμη δύο ποιητικές συνεργασίες: η τελευταία συλλογή της σπουδαίας τραγουδοποιού και συγγραφέα Γιοβάννα, καθώς και του Διευθυντή του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος Μικαέλ Οσάμ. Επίσης, για πρώτη φορά στα ελληνικά θα κυκλοφορήσει το μυθιστόρημα του Μπενίτο Πέρεθ Γκαλντός "Νιάου". Ενώ στην ολοένα και πιο ενισχυμένη θεατρική σειρά μας, το κλασικό έργο του Μαριβώ "To παιχνίδι του έρωτα και της τύχης" καθώς και το άγνωστο στο ελληνικό κοινό θεατρικό του Ρώσου Σολογκούμπ Βλαντιμίρ Αλεξάντροβιτς "Συμφορά απ' την καλή καρδιά".

 

*Η συνέντευξη πρωτοδημοσιεύτηκε στο τελευταίο τεύχος του περιοδικού "Κλεψύδρα" των εκδόσεων Έναστρον.