Top menu

Περιεχόμενα Τεύχους 43

Συντρίμμια//She dreams: Έκθεση

Εικαστική έκθεση εμπνευσμένη από το έργο ‘’Κορίτσι στο Παράθυρο’’ του Κεφαλλονίτη Ζωγράφου Γεώργιου Άβλιχου.

Έργο της γόνιμης περιόδου του Κεφαλλονίτη ζωγράφου Γεώργιου Άβλιχου (Ληξούρι 1842- Αργοστόλι 1909) το ‘’Κορίτσι στο Παράθυρο’’ (1877) αποτελεί ένα από τα πιο γνωστά έργα της Επτανησιακής Σχολής και της Νεοελληνικής Ζωγραφικής. Στο έργο αυτό εικονίζεται η Ρουμπίνα Καβαλιεράτου στο εξοχικό αρχοντικό της στα Βλαχάτα Σάμης. Χαρακτηριστικά στοιχεία του έργου είναι η αμεσότητα της μορφής καθώς και η άνεση με την οποία τοποθετείται στον χώρο. Παράλληλα, ο καλλιτέχνης επιδιώκει να δώσει μια ψυχογραφική διάθεση στο έργο του, δίνοντας έμφαση στο φώς και στα μάτια ως φορείς συναισθημάτων.

Εμπνεόμενοι από το πορτρέτο του κοριτσιού το οποίο δημιουργήθηκε στο χωριό που πραγματοποιείται τα τελευταία χρόνια το φεστιβάλ Σαρίστρα στα Παλιά Βλαχάτα Σάμης, τέσσερις νέοι εικαστικοί αφηγούνται τις δικές τους ιστορίες βασισμένες στο έργο του Κεφαλλονίτη ζωγράφου. Ιστορίες που συνδέουν το παρελθόν με το παρόν, το χώρο με τον χρόνο και την πραγματικότητα με το όνειρο, τοποθετημένες με ευρηματικότητα σε έναν χώρο που ζωντανεύει μέσα από τα ερείπια.

Συντονισμός έκθεσης: Aρετή Μπότσαρη.

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Δημήτρης Βαλλάτος, Χρήστος Γιαννόπουλος, Κατερίνα Μπότσαρη, Γεώργιος Σουρμελής.

"Ενός καλού μύρια έπονται λέγανε οι παλιοί. Οι πίνακες που εδώ παρουσιάζονται δεν είναι παρά μέρος ενός ονείρου που αξιώθηκα να δω τα ξημερώματα της 11ης Ιουνίου του 1778, όπου ο προπάππους της Ρουμπίνας μου επιδείκνυε με καμάρι μια σειρά πίνακες ζωγραφικής. Όλοι οι πίνακες εμφάνιζαν την εξής ομοιότητα: παρουσίαζαν ορισμένα (άγνωστα σε εμένα τότε) πρόσωπα που είχαν στραμμένο το βλέμμα τους έξω από κάποιο παράθυρο. Ένας από αυτούς ήταν και εκείνος που απεικόνιζε την δισέγγονή του Ρουμπίνα με το σκυλάκι της. Οι υπόλοιποι πίνακες του ονείρου είναι αυτοί που παρουσιάζονται εδώ σε αυτή την έκθεση και που εγώ άλλο δεν έκανα από το να τους αντιγράψω από μνήμης εις ανάμνηση αυτού του μυστηριώδους ονείρου. Γιατί η εικόνα είναι υπόμνημα (τίνος;). Τα έργα αυτά έμελλε να αποδειχτούν προφητικά, αφού μέσα από μια σειρά συμπτώσεων προέκυψαν οι συνθήκες ώστε να συναντηθώ δια ζώσης με αυτά τα πρόσωπα και να μου επιβεβαιώσουν ότι πράγματι στο παρελθόν είχαν παρευρεθεί δια της απεικόνισης τους σε πίνακες ζωγραφικής στο όνειρο κάποιου άγνωστου τότε και σε εκείνους προσώπου."