Top menu

"Μυθομανίες" του Στράτου Μυρογιάννη -Κριτική Βιβλίου

Γράφει η Άννα Ιορδανίδου

Με οκτώ διηγήματα, σημειώσεις, το υστερόγραφο αντί προλόγου, το επίμετρο και το ευρετήριο, δημιουργεί ο Στράτος Μυρογιάννης έναν πιθανό κόσμο όπου η φαντασία διαχειρίζεται αυτό που θα μπορούσε να συμβεί, συνδέοντάς το ακόμη και με το ανέφικτο, όταν οι φυσικοί κανόνες δεν παραβιάζονται εμφανώς. Οι ιστορίες του, με άλλα λόγια, δεν είναι πραγματικές αλλά ούτε και ψεύτικες. Αιωρούνται στη διάσταση του πιθανού του επιθυμητού, του δυνατού, του πραγματοποιήσιμου, του εύλογου. Σ' αυτή τη διάσταση, όπου ο χρόνος λειτουργεί ως χώρος, συνωστίζονται μύθοι και θρύλοι. Εδώ το σημείο μετατρέπεται σε γεγονός και το μυστήριο, ως ασύλληπτο από τον νου, αλλά και ως αίνιγμα.

Μ' αυτά τα υλικά εξυφαίνει ο Μυρογιάννης τις ιστορίες του που διατρέχουν μια περίοδο πέντε αιώνων από το 1350 ως τον 19ο αιώνα με παραπομπές στην παλιότερη ιστορία και τη μυθολογία.

Οι οκτώ ιστορίες του αναφέρονται σε χειρόγραφα και σε αποσπάσματα χειρογράφων, σε κείμενα, βιογραφίες, αλχημικά γραπτά, γράμματα και ποιήματα που άλλοτε διηγούνται περιστατικά της ζωής των ηρώων, άλλοτε συγκροτούν, αυτά τα ίδια, γεγονότα της ζωής τους.

Πολλοί από τους ήρωες του Μυρογιάννη είναι ιστορικά πρόσωπα, δεν παίρνω όρκο για όλους. Όλων ωστόσο τα ονόματα είναι πειραγμένα, οι γενεαλογίες και οι βιογραφίες αινιγματικές. Λόγου χάρη, πράγματι ο Μανουήλ B Παλαιολόγος ταξίδεψε στην Αγγλία όταν προσπάθησε να βρει συμμάχους στη Δύση για να αποφευχθεί η άλωση της Πόλης από τους Τούρκους. Εντυπωσιάστηκαν οι χρονογράφοι της εποχής από την ευγένεια της μορφής του, τη βαθιά μόρφωση, τους αρχοντικούς τρόπους του. Γιατί να μην γοητευτεί και η Joan Beaufort, μέλος της οικογένειας του Εδουάρδου Γ, που βρισκόταν εκείνη την περίοδο στην αυλή του. Τι έγινε από κει και πέρα καταγράφεται μόνον στα χειρόγραφα του αφηγητή μας.

Τα χειρόγραφα, που αποτελούν τον καμβά των ιστοριών και του επίμετρου, βρίσκονται κρυμμένα σε βιβλία, σε βαρέλια, σε μυστικά υπόγεια και χαμένες βιβλιοθήκες, στο Βατικανό και στη Αλάμπρα, σε τυπογραφεία από το Λονδίνο ως την Κωνσταντινούπολη. Περνούν από χέρι σε χέρι ιστοριοδιφών, πριγκίπων, ποιητών, τυπογράφων και συνωμοτών ώσπου να καταλήξουν στα χέρια ενός εξ' ίσου αινιγματικού αφηγητή που παραπονιέται, σχολιάζει, διευκρινίζει, συσκοτίζει και προπαντός διηγείται σαγηνευτικές ιστορίες σαν παλιός παραμυθάς.