Top menu

Περιεχόμενα Τεύχους 39

Νέοι εκδότες (Γιάννενα): Παναγιώτης Κάπος -εκδόσεις Oasis

Πότε και ποιοι ήταν οι λόγοι που ιδρύσατε τις εκδόσεις Oasis;
Οι εκδόσεις Oasis ξεκίνησαν το δημιουργικό τους ταξίδι στα τέλη του 2014. Έχοντας βιωματική σχέση με τον γραπτό πολιτισμό και διαθέτοντας, παράλληλα, σημαντική επαγγελματική εμπειρία σε ποικίλους χώρους της εκδοτικής αλυσίδας του βιβλίου θεωρήσαμε ως φυσική εξέλιξη την ίδρυση ενός ανεξάρτητου εκδοτικού οίκου που θα ενσαρκώνει το όραμά μας για έναν ελληνικό εκδοτικό κόσμο περισσότερο πολυφωνικό, ποιοτικό, συνεργατικό και πρωτοποριακό. Επιπρόσθετα, η συνεισφορά έστω με ένα δικό μας λιθαράκι στο χτίσιμο και στη διεύρυνση της αναγνωστικής κουλτούρας σε μια χώρα που απέχει κατά πολύ από το να χαρακτηρισθεί ως χώρα φιλαναγνωσίας αποτελεί έναν από τους πρωταρχικούς λόγους της ίδρυσης των εκδόσεών μας.

 

Ποιος είναι ο εκδοτικός σας στόχος;
Ο στόχος μας είναι να εκδίδουμε συναρπαστικές, πρωτοποριακές και αυθεντικές συγγραφικές φωνές από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο, να εμπνέουμε τους αναγνώστες και να συνεισφέρουμε στην πολιτιστική ζωή της κοινωνίας μέσω ποιοτικού και ποικιλόμορφου εκδοτικού περιεχομένου διαχέοντάς το μέσω των νέων εκδοτικών και επικοινωνιακών μοντέλων. Φιλοδοξούμε να συνδυάσουμε τους τοπικούς τίτλους και συγγραφείς με τους παγκόσμιους καθώς η πεποίθησή μας είναι ότι ο κόσμος των εκδόσεων του 21ου αιώνα έχει αμετάκλητα μεταμορφωθεί σε “glocal” (τοπική δημιουργία-παγκόσμιο αποτύπωμα) και απευθύνεται σ’ ένα αναγνωστικό κοινό χωρίς σύνορα.

 

Έως σήμερα έχουν υπάρξει εκδοτικές επιτυχίες;
Μια πρώτη επιτυχία, κατά τη δική μας θεώρηση των πραγμάτων, αποτελεί η ίδια η έκδοση ενός αξιόλογου βιβλίου σ’ ένα αντιπνευματικό περιβάλλον. Κάθε βιβλίο που εκδίδουμε αποτελεί για μας μια μικρή νίκη απέναντι στη ζοφερή πραγματικότητα που ευρύτερα αντιμετωπίζει ο δημιουργικός και πολιτιστικός κλάδος στη χώρα μας – και φυσικά όχι μόνο αυτός. Επομένως, στην έννοια επιτυχία δεν αγνοούμε τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που μπορεί να εκλάβει. Ασφαλώς, από την άλλη πλευρά, κανείς δεν μπορεί να παραβλέψει την ποσοτική διάσταση της επιτυχίας που παραμένει το ζητούμενο για κάθε επιχειρηματική δραστηριότητα. Κάθε βιβλίο έχει τη δική του δυναμική και το δικό του κοινό στο οποίο απευθύνεται ανάλογα με τη θεματική του κατηγορία ενώ δεν μπορούμε να παραβλέψουμε την εποχή στην οποία βρισκόμαστε. Υπό αυτό το πρίσμα, υπάρχουν βιβλία μας τα οποία τηρουμένων των αναλογιών έχουν σημειώσει εκδοτική επιτυχία με την ποσοτική διάσταση όπως, για παράδειγμα: οι «Σκοτεινές Αναλαμπές» του Βαγγέλη Γεωργάκη στη λογοτεχνία του φανταστικού, «Κι έγινε η σιωπή ορμή» του Βαγγέλη Νέσση στην ποίηση, «Αυτές που ζήσανε σε δύο κόσμους» της Γεωργίας Σκοπούλη στις μαρτυρίες, «Ξαναδιαβάζοντας τον Αντώνη Σαμαράκη» της Ιφιγένειας Τριάντου στις επιστημονικές μελέτες και «Ρούμπι και Γκρέις» της Ulli Mirasgetis στο παιδικό βιβλίο.

 

Εκδώσατε βιβλίο που σας άρεσε και το πιστέψατε, αλλά δεν «τράβηξε» στην αγορά;
Όλα τα βιβλία που εκδίδουμε μας αρέσουν και τα πιστεύουμε. Αυτό αποτελεί το υπ’ αριθμόν ένα κριτήριο για την τελική εκδοτική μας επιλογή. Φυσικά, ευελπιστούμε την ίδια άποψη να έχει και το αναγνωστικό κοινό στο οποίο απευθύνονται τα βιβλία μας. Οι προσδοκίες του εκδότη και η αποδοχή της αγοράς δεν συμπίπτουν πάντοτε. Πράγματι, υπάρχει ένα βιβλίο που θεωρήσαμε ότι θα είχε μεγαλύτερη δυναμική, αλλά δεν «τράβηξε» όσο θα περιμέναμε. Ποτέ, όμως, δεν είναι αργά για να το ανακαλύψουν οι αναγνώστες και οι κριτικοί, ιδίως όταν το ίδιο το βιβλίο αναφέρεται στον κόσμο του βιβλίου, στον κόσμο των λέξεων με μια αιρετική, σατιρική και δυστοπική θεώρηση. Μιλάω για το πρώτο μέρος της τριλογίας «Λογοτεχνική Αστυνομία: Η Πόλη των Βιβλίων» του Ignatius Letterman. Οπωσδήποτε σε μια αγορά συρρικνωμένη σε συνδυασμό με τη χαμηλή αναγνωστική κουλτούρα που αποτελεί διαχρονικό χαρακτηριστικό στη χώρα μας το ανησυχητικό είναι ότι τα βιβλία δεν «τραβάνε» γενικώς. Από την άλλη πλευρά, το να «τραβήξει» ένα βιβλίο στην αγορά είναι αποτέλεσμα της συνάρτησης πολλών εξωγενών παραγόντων όπως: βιβλιοπωλεία, Μ.Μ.Ε., κριτικοί, δημόσιες σχέσεις κ.λπ. Επομένως, μεγάλο θέμα συζήτησης είναι και για το ποια αγορά μιλάμε και με ποιους όρους οι «παίκτες» συμμετέχουν. Άλλωστε, οι στρεβλώσεις στην αγορά του βιβλίου στη χώρα μας είναι διαχρονικές και ποικίλες. Επιπλέον, ο κύκλος ζωής ενός βιβλίου στο ράφι έχει συρρικνωθεί δραματικά. Η τυποποίηση και η κυριαρχία της λογικής του “fast food – best seller” –καθώς η ανάγκη από ρευστότητα είναι αδήριτη– αφαιρούν χώρο από τα βιβλία που απαιτούν περισσότερο χρόνο στο ράφι για να αναπνεύσουν και να φτάσουν στον αναγνώστη που απευθύνονται. Συγχωρέστε τη μακρηγορία μου, αλλά θίξατε ένα πολύ σημαντικό ζήτημα που απασχολεί τον εκδοτικό κλάδο του βιβλίου εν γένει.

 

Μιλήστε μας για το επικείμενο εκδοτικό σας πλάνο.
Πρόκειται να διευρύνουμε τους ορίζοντές μας σε νέες θεματικές κατηγορίες όπως: το επιστημονικό βιβλίο με θεματολογία αιχμής, τη μουσική και το θέατρο ενώ θα αναπτύξουμε το παιδικό – νεανικό βιβλίο με έργα από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Επιπρόσθετα, στοχεύουμε να αγκαλιάσουμε περισσότερο την ψηφιακή εποχή με νέα εγχειρήματα που θα δίνουν προστιθέμενη αξία στα βιβλία, στους συγγραφείς και στους αναγνώστες μας.