Top menu

Περιεχόμενα Τεύχους 6

Οι "φωνές" των 700 ευρώ [συνεργασία με το περ. Bang]

του Νέστορα Ι. Πουλάκου

bekas.jpg«Το 13ο υπόγειο» του Βαγγέλη Μπέκα (Εκδόσεις Μπαρτζουλιάνος)

«Μπορεί κάποιος να μου πει τι σημαίνουν όλα αυτά;» ρώτησε αγανακτισμένος κι έκανε να μπει πάλι πίσω στο άνοιγμα του τοίχου, αλλά τα “ζώα” κινήθηκαν γρήγορα κι αφού τον συγκράτησαν, τον έβαλαν να καθίσει στο κρεβάτι. Έπειτα στάθηκαν πάνω απ’ το κεφάλι του κοιτώντας τον σαν την τροφή, που σε λίγο θα επισκεπτόταν τα στομάχια τους.

Με γλώσσα μελλοντολογική και συναισθήματα που αντικατοπτρίζουν το παρόν, ο Μπέκας μιλά για μια κοινωνία που μπορεί να υπάρξει στο μέλλον, στο βαθμό της τεχνολογικής ανάπτυξης που περιγράφεται, σίγουρα όμως αναφέρεται στην κοινωνία του σήμερα, όπου οι πολυεθνικές και το χρήμα, η αυταρχική εξουσία και η νοοτροπία ζούγκλας κυριαρχούν. Σ’ αυτό τον τόπο, ένας τριαντάρης προσπαθεί να επιβιώσει παρά τον καταναλωτισμό που τον κυριεύει και μια νεαρή κοπέλα αγκομαχά ν’ αντιπαρατεθεί στην κατάρα που της έστειλε ο Θεός : την ομορφιά, την ώρα που η κουλτούρα του σεξισμού επικρατεί. Ο πρωτοεμφανιζόμενος Μπέκας πλάθει έναν κόσμο σατανικά πλασμένο.

poulakos3.jpg«La Sagrada Familia» της Αθηνάς Χατζή (Εκδόσεις Ψυχογιός)

Η ιερή οικογένεια. Η οικογένεια ως εκτροφείο θηρίων που βγάζει νύχια επί τη βάσει της αρχής "ο θάνατός σου, η ζωή μου". Η οικογένεια ως κύτταρο της κοινωνίας: άρρωστο κύτταρο.

Το κορίτσι με το λευκό φόρεμα που περπατά στο μουντό λιβάδι του εξωφύλλου του βιβλίου υποδηλώνει τη μοναξιά ως εργαλείο μεγέθυνσης του θυμού, την αποξένωση ως μοχλό πίεσης του ανθρώπου σε άνθρωπο. Η «αγία» οικογένεια των μικρών κοινωνιών, των επαρχιών, των μικροαστικών γειτονιών των μεγαλουπόλεων, η οικογένεια ως εκτροφείο «αγίων», που θα τα βάλουν με τους συνανθρώπους τους μεγαλώνοντας. Η Χατζή, που μίλησε στα ίσια και στο πρότερο βιβλίο της, την «Ελεγεία της Σαπουνόφουσκας», τολμά να αντιτεθεί στην μικροπρέπεια, στον συντηρητισμό και ζητά μες από τις μυθιστορηματικές υπερβάσεις της την αναπροσαρμογή του μοντέλου και των σχέσεων της σύγχρονης οικογένειας.

poulakos1.jpg«Ο ήχος του ακάλυπτου» της Κάλλιας Παπαδάκη (Εκδόσεις Πόλις)

Στο κέντρο μιας μικρής, καθημερινής Αθήνας, ένας τυφλός απάγεται από τη ρωσοπακιστανική μαφία, η Τάδε και η Μαριλένα πέφτουν θύματα οικονομικής σκευωρίας, η Δήμητρα υποδύεται τελειομανώς το ρόλο που έχει επιλέξει για τη ζωή της…

Το πλέον διαβασμένο βιβλίο πρωτοεμφανιζόμενης συγγραφέως για φέτος, δεν αναιρεί τη σημαντικότητα της αξίας του. Η συλλογή διηγημάτων της Παπαδάκη, έξι ιστορίες για : έναν ξυλοφορτωμένο μετανάστη, δυο κυρίες θύματα σκευωρίας, μια κοπέλα έρμαιο των επιλογών της, ένα συγγραφέα απορροφημένο στο ίντερνετ, ένα μανιακό πτωμάτων και μια ημί-τρελή στα όρια, λίγο-πολύ είναι φανταστικές καταλήξεις πραγματικών περιστατικών που συμβαίνουν γύρω μας. Η Παπαδάκη μιλώντας γλώσσα κατανοητή απευθύνθηκε στη γενιά της περί θεμάτων που την απασχολούν, στον ελεύθερο χρόνο της όμως…

poulakos2.jpg«Τα κοινόχρηστα» της Κωνσταντίνας Τασσοπούλου (Εκδόσεις Καστανιώτη)

Η εταιρεία κοινοχρήστων γνωρίζει σε ποιο σημείο βρίσκεται η πολυκατοικία με την οποία συνεργάζεται. Γνωρίζει το δρόμο της, τον αριθμό των διαμερισμάτων, τα έξοδα καθαριότητας. Ξέρει πότε χαλάει το ασανσέρ και πόσες γλάστρες στολίζουν την είσοδο.

Μετά την παιδική λογοτεχνία η πρωτοεμφανιζόμενη στο μυθιστόρημα Τασσοπούλου τα «βάζει» με τους ενοίκους μιας πολυκατοικίας : ο διαχειριστής της είναι η αρχή και το τέλος. Ο συνδετικός κρίκος και η ψυχή άπαντων. Ο άνθρωπος που βρίσκεται εκεί που πρέπει την κατάλληλη στιγμή. Ίσως και όταν δεν πρέπει, αλλά πάλι καλά είναι. Ενδιάμεσα, οι ιστορίες μιας πολυκατοικίας, πλασμένες από τη νεαρή συγγραφέα εν είδει κλειδαρότρυπας μιας μικρό-καθημερινότητας στη σημερινή Αθήνα.

Τα παραπάνω βιβλία είναι οι "προτάσεις" του περιοδικού τεχνών Βακχικόν, όπως αυτά δημοσιεύονται στο τεύχος 13 της περιοδικής έκδοσης του φανζίν "Bang" (Ιούνιος 2009).