Top menu

Περιεχόμενα Τεύχους 36

Βάνα Πεφάνη-Κώστας Αρζόγλου: "Ο άνθρωπος είναι ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης"

Συνέντευξη στον Νέστορα Πουλάκο
Φωτογραφίες: Στράτος Προύσαλης

Συναντήσαμε την Βάνα Πεφάνη και τον Κώστα Αρζόγλου στο νέο τους χώρο, το θέατρο Underground στην πλατεία Κοραή, με αφορμή τις παραστάσεις που ανεβάζουν αυτή την περίοδο "Αυτός και το πανταλόνι του" και "Delete-Διαγραφή".

Μιλήστε μας για τις παραστάσεις σας "Αυτός και το πανταλόνι" και "Delete";
ΑΡΖ: Θα σας μιλήσω για τον ήρωα του έργου "Αυτός και το πανταλόνι του". Πρόκειται για έναν καθημερινό άνθρωπο, που από μια ασήμαντη αφορμή, ξυπνάνε οι μνήμες του. Άραγε πόσο πλούσιες μπορεί να είναι αυτές οι μνήμες; Η συνείδησή του πάλι; Οι αυταπάτες του; Το παρελθόν κρύβει εκπλήξεις που συχνά και εμείς οι ίδιοι τις αποφέυγουμε.
ΠΕΦ: Εμπλέκομαι με διαφορετικό τρόπο σ αυτές τις παραστάσεις ,αλλά με συγκινούν τελικά το ίδιο. Η σκηνοθεσία στο "Αυτός και το πανταλόνι του" ήταν ένα μια πορεία σ' ένα όνειρο. Προσπάθησα να στήσω το τοπίο της μνήμης ενός ώριμου ανθρώπου για να ξαναβρεί τη χαμένη του αθωότητα. Το "Delete-Διαγραφή" είναι μια παράσταση που σκηνοθέτησε ο Κοραής Δαμάτης και παίζω δύο ρόλους εντελώς διαφορετικούς μεταξύ τους. Τα μονόπρακτα που αποτελούν την παράσταση είναι το "Σοβαρό ατύχημα επιβάτη" -που το έγραψα εγώ- και τα "Θεριά" του Παναγιώτη Μπαρμπαγιάννη, με κοινό θεματικό άξονα την ενδοσχολική βία. Πιστεύω ότι είναι μια παράσταση που μας αφορά όλους.

Πώς αναζητάτε την έμπνευση μες στα χρόνια της κρίσης;
ΑΡΖ: Η κρίση των τελευταίων χρόνων έχει κάνει και κάτι καλό, βαθαίνουμε πολύ στην ουσία του θεάτρου και δεν επαναπαυόμαστε στις λύσεις εξ’ απαλών ονύχων.
ΠΕΦ: Πέρα από τα κοινωνικό-πολιτικά θέματα που με απασχολεί πολύ η ανάλυση τους, τα τελευταία χρόνια στρέφομαι όλο και πιο συχνά στην ουσία της ανθρώπινης ύπαρξης. Ο άνθρωπος για μένα είναι η ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης. Και κατορθώνει πάντα να με εκπλήσσει.

Πείτε μας τη γνώμη σας για το σύγχρονο θεατρικό τοπίο;
ΑΡΖ: Το σημερινό θεατρικό τοπίο απαρτίζεται από τίμια έμπνευση και πολλή σαβούρα! Πολιτιστική αστυνομία δυστυχώς δεν υπάρχει και οι σαβουροποιοί κρύβονται πίσω από την καταναλωτική μόδα. Συμβάλλουν στον πολιτιστικό πληθωρισμό και, άρα, είναι αντίπαλοί μας. Εμείς προσπαθούμε να προβάλλουμε κάθε έντιμο ψάξιμο.
ΠΕΦ: Ενώ έχει αυξηθεί η παραγωγικότητα μας, έχουν ξεπηδήσει νέα θεατρικά και ενδιαφέροντα σχήματα και νέοι χώροι στην Αθήνα πιστεύω ότι πρέπει να γίνουμε πιο εξωστρεφείς. Είναι νομίζω η κατάλληλη στιγμή να σταματήσουμε την εσωστρέφειά μας και να ανοίξουμε τους ορίζοντες μας.

Μπορεί ένα καλό θεατρικό έργο να «σώσει» την ψυχή μας;
ΑΡΖ: Αν κάθε ρόλος που παίζουμε δεν αποκαλύπτει και μια άλλη "φετούλα" της ψυχής μας, δεν έχει νόημα.
ΠΕΦ: Την ψυχή μας μόνο εμείς μπορούμε να τη «σώσουμε». Με πράξεις και στάση ζωής. Η τέχνη κάποιες φορές συμβάλλει στην ευαισθητοποίηση και συνειδητοποίηση αυτών που πράττουμε και τι αντίκτυπο μπορεί να έχουν στους άλλους.

Μιλήστε μας για το νέο σας "παιδί", το θέατρο Underground;
ΑΡΖ: Το Underground είναι χώρος πολλαπλών πολιτιστικών γεγονότων. Δημιουργήθηκε για να φιλοξενήσει ταλέντα, τόσο νέα όσο και καταξιωμένα. Εκτός από θεατρικές παραστάσεις, παιδικό θέατρο, σεμινάρια, προσφέρεται και για έκθεση ζωγραφικής ή μουσικά events. Οι χώροι του δίνουν τεράστιες δυνατότητες στον δημιουργό. Ο στόχος είναι ένας: να απελευθερωθούν νέες δυνάμεις και να συμβάλλουμε στην προώθησή τους, κι οι θεατές να βρίσκονται κάθε φορά σε άλλη εμπειρία.
ΠΕΦ: Το Underground μού θυμίζει γιατί θέλησα ν' ασχοληθώ με το θέατρο. Με μια παιδική, θα έλεγα, αθωότητα και ενθουσιασμό, πήραμε ένα χώρο, τον διαμορφώσαμε, δουλεύουμε χωρίς αμοιβή, από καθαρισμούς μέχρι και ηλεκτρολογικά και, ναι, είμαστε εδώ και μοιραζόμαστε τον ενθουσιασμό μας. Είναι χώρος φτιαγμένος πολύ δύσκολα αλλά με πολύ αγάπη.

Τα επόμενα σχέδιά σας;
ΑΡΖ: Αυτο τον καιρό σκηνοθετώ τον Άμλετ του Σαίξπηρ στη μετάφραση Γ. Χειμωνά και διασκευή του Ν. Καραγεωργίου (στυλοβάτη του θεάτρου μας). Θα παιχτεί για 20 παραστάσεις στο Αγρίνιο και μετά στο Underground τον Μαρτιο. Παίζεται από 7 ηθοποιούς που έχουν δουλέψει σκληρά τους ρόλους και είναι έτοιμοι να εκθέσουν τους εαυτούς τους. Ειναι θεμελιώδες να θέλεις να "εκτεθείς", να τόχεις ανάγκη. Πολλές σκηνές και σχέσεις ανατρέπουν την συνηθισμένη αντίληψη για τον Άμλετ.
ΠΕΦ: Στα πολύ άμεσα σχέδιά μου είναι ότι από τέλος Γενάρη θα αντικαταστήσω τα δευτεροτριτα στο θέατρο Άλμα την Άριελ Κωνσταντινιδη -γιατί είναι έγκυος- στο έργο Τα τελευταία φεγγάρια δίπλα στον Άγγελο Αντωνόπουλο.