Top menu

Περιεχόμενα Τεύχους 25

Το Όνειρο και το Οικείο - Πελαγία Κυριαζή

kyr251.jpg

 

Τό όνειρο και το οικείο συνδέουν την ετερογένεια της δουλειάς ως στοιχεία που ενώ φαινομενικά διαφέρουν, μπορούν να συνθέτουν μια ολότητα. Πρόκειται για δύο πόλους μιας εσωτερικής τάσης που σε ανοίγει. Δέχεσαι ότι η πραγματικότητα μπορεί να είναι σύνθεση ονείρου και ότι η οικειότητα απλώνεται σε όλες μας τις σχέσεις και έχει πολλές μορφές. 

Πελαγία Κυριαζή

 

Ώσπου να μας ξυπνήσουν ανθρώπινες φωνές

Το πρόσφατο έργο της Πελαγίας Κυριαζή, μια εν εξελίξει υποβλητική σειρά χρωματιστών παστέλ, την οποία ξεκίνησε το 2003 με τον τίτλο Παράδοξες ιστορίες, εξακολουθεί να ψηλαφεί την ανθρώπινη υπόσταση, τις επιθυμίες και τις αγωνίες, τις προσδοκίες και τους φόβους, τις σύνθετες σχέσεις αμοιβαίων υποχωρήσεων μεταξύ του εαυτού και των άλλων. Τα θέματα της Κυριαζή είναι, ως συνήθως, υπαρξιακά, καταδυναστευμένα από τη μοίρα, την κατά μόνας και τη συλλογική ζωή. Διατρέχει όλο το φάσμα της παλέτας, τα χρώματα πλούσια, πυκνά, με ανεπαίσθητους κυματισμούς και ατμοσφαιρικά, μετακινούνται από το θερμό στο ψυχρό. Οι επιφάνειες ποικίλλουν, κάποτε με πυκνή υφή, ακόμα και κατάστικτες, συγκρατούν το φώς. Σε άλλα σημεία, σε άλλα έργα, η τοπογραφική σύσταση είναι απαλότερη, η κίνηση προς τα μέσα. Η Κυριαζή σε ορισμένες περιπτώσεις διαγράφει τα σχήματα καθαρά και άλλοτε τα θολώνει ώστε να συγχωνεύονται, δουλεύοντας τα όρια με αδρές πυκνές γραμμές, απλώνοντας τα χρώματα το ένα πάνω στο άλλο, ενώ τα επιδέξια ζωγραφικά περάσματα επιβάλλονται για την καθαρά εικαστική τους αξία καθώς και για τις φευγαλέες, ζωηρές αφηγήσεις τους. Η ίδια έχει πει ότι ή διαδικασία της δουλειάς της είναι αργή και μολονότι η παρούσα σειρά είναι σε μέτρια κλίμακα, το κάθε έργο χρειάστηκε από τρεις μήνες ως δύο χρόνια για να ολοκληρωθεί.

kyr252.jpg

Η ανθρώπινη μορφή και το φόντο συμπλέκονται μεταξύ τους στενά, κάποτε κλειστοφοβικά, και είναι δύσκολο να τις ξετυλίξεις, καθώς οι μορφές αναδύονται από την επιφάνεια και επιστρέφουν σε αυτήν. Ο κόσμος της Κυριαζή μοιάζει  φανταστικός•ένας ονειρικός χώρος βυθισμένος, περίκλειστος, με τις μορφές συχνά συνωστισμένες, σφιχταγκαλιασμένες, αν και κάποιες φαίνονται να παλεύουν να απελευθερωθούν, στην προσπάθεια τους να αναπνεύσουν, να ενωθούν με άλλες, να τις απωθήσουν, να αποκτήσουν αυτόνομη υπόσταση. Οι διάφορες στάσεις τους υποδηλώνουν έναν αγώνα τρόπον τινά για αποδέσμευση, αυτοτέλεια, αποτίναξη του οικείου.

kyr253.jpg

Οι εικόνες πού διαγράφονται είναι ολοκληρωμένες ανθρώπινες μορφές άλλα και μέλη του σώματος, κεφάλι, κορμός, χέρια και πόδια πού μπλέκονται μαζί, ενώ ή κλίμακα της φιγούρας μεταβάλλεται ριζικά από το μεγαλύτερο στο μικρότερο, κάποιες φορές φωλιάζοντας η μία μέσα στην άλλη, στοιχείο εμβληματικό μιας αέναης αλυσίδας της ύπαρξης. Σχεδιασμένες σουρρεαλιστικά, αρκετές μορφές βρίσκονται συναγμένες μέσα σε κοίλα σχήματα που προσομοιάζουν με γυναικείες μήτρες ή σάβανα, υπογραμμίζοντας τους προβληματισμούς της Κυριαζή πάνω στη γέννηση και τον θάνατο.

kyr254.jpg

Μια παστέλ σύνθεση απεικονίζει ένα σκάφος ας το πούμε, αυτοσχέδιο όμως, πού περιέχει φορτίο επιβατών και άλλων σχημάτων, δύσκολων να αναγνωριστούν. Η διάταξη των χρωμάτων αρχικά έρχεται σε αντίθεση με μια αίσθηση ζοφερής μοίρας, με ζωντανά κόκκινα, κίτρινα και πορτοκαλιά χρώματα - γρήγορα όμως το βαθυγάλανο και πράσινο της θάλασσας διαποτίζει την εικόνα, οι αποχρώσεις σκουραίνουν, προσδίδοντας της μια πιο απειλητική αίσθηση. Τό περιεχόμενο, και αυτό, διαμηνύει κίνδυνο• ή βάρκα, όχι ως σωτήρια κιβωτός, υπερφορτωμένη με περίεργα πλάσματα και αντικείμενα να παραμονεύουν σε θολά νερά πού λιμνάζουν στο μπροστινό μέρος.
kyr255.jpg

Ένα άλλο έργο είναι πιο συνοπτικό αλλά εξίσου αινιγματικό- μια πλαγιαστή μορφή οδαλίσκης πράσινου χρώματος φαίνεται σαν ένα κουβάρι μορφές τυλιγμένες σε διαφανή μεμβράνη, ή οποία θα μπορούσε να είναι αμνιακός σάκος, και ένα κεφάλι χωρίς σώμα σε κοντινή απόσταση.
kyr256.jpg
Μια ψυχρή αρχιτεκτονική σύνθεση, όπου κυριαρχούν γαλαζοπράσινοι και γκριζόλευκοι τόνοι, δείχνει να απεικονίζει στήλες ή γυμνούς κορμούς δέντρων, και ξεχωρίζει για την κατακόρυφη διάταξη της εικόνας, ενώ οι λιγοστές ανθρώπινες μορφές -ίσως μια οικογένεια- στέκονται όρθιες σε ένα περίστυλο ξέφωτο και τις συντροφεύουν σκιές ή αύρες.
kyr257.jpg
Μια άλλη εικόνα απεικονίζει απλώς ένα χέρι με αντίχειρα υπερφυσικά μεγάλο ώστε να μοιάζει περισσότερο με μπράτσο ή πόδι ή παραμόρφωση, περίεργα παράφωνη, δημιουργεί ένα αίσθημα ανησυχίας.
kyr258.jpg
Σκληρές, άλλοτε στοχαστικές και μελαγχολικές, στο κατώφλι της συνείδησης, οι εικόνες αυτές θα στοιχειώσουν τον ύπνο σας•δύσκολα θα τις ξεχάσετε. 

Lilly Wei
Κριτικός της τέχνης
kyr259.jpg
Σημείωση: Το παραπάνω κείμενο της Lilly Wei δημοσιεύτηκε στον κατάλογο της έκθεσης της Πελαγίας Κυριαζή Το Όνειρο και το Οικείο την οποία διοργάνωσε το Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τράπεζας (ΜΙΕΤ) στο Μέγαρο Εϋνάρδου τον Μάιο του 2013 (14 Μαῒου-29 Ιουνίου). Η Πελαγία Κυριαζή, με καταγωγή από τη Λέσβο, γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών με δασκάλους τον Μόραλη και τον Κοκκινίδη. Έζησε στη Νέα Υόρκη, όπου παίρνοντας ερεθίσματα από το καλλιτεχνικό περιβάλλον, ασχολήθηκε με τα ψηφιακά μέσα και τη χαρακτική. Για τα χαρακτικά της έργα τα οποία  επιλέχθησαν σε δύο διεθνείς διαγωνισμούς, χρησιμοποίησε βιομηχανικές επιφάνειες όπως το γυαλόχαρτο. Τα έργα της έχουν εκτεθεί σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στην Αμερική. Το 2009 σχεδίασε ένα χειροποίητο συλλεκτικό βιβλίο σε περιορισμένη έκδοση με τον τίτλο VIA: το βιβλίο αυτό παρουσιάστηκε στην ομώνυμη έκθεση στο βιβλιοπωλείο του ΜΙΕΤ τον Ιούλιο του 2009. Η συγκεκριμένη έκδοση παρουσιάζει τριπλή ιδιότητα καθώς ενοποιεί το folio, το βιβλίο, τη μεταξοτυπία σε μια μορφή.