Top menu

Περιεχόμενα Τεύχους 19

Η Ωραία της Ημέρας - Ανάγνωση του Ζοζέφ Κεσέλ

Η Ωραία της Ημέρας, Μυθιστόρημα, Ζοζέφ Κεσέλ, μτφρ. Ρίτα Κολαΐτη, Εκδόσεις Μεταίχμιο, 2012


«Αυτό που επιχείρησα με την Ωραία της ημέρας ήταν να δείξω την τρομερή διάσταση που μπορεί να υπάρχει μεταξύ καρδιάς και σάρκας· μεταξύ αληθινής, απέραντης και τρυφερής αγάπης και της αδυσώπητης απαίτησης των αισθήσεων».
Ζοζέφ Κεσέλ

Το κλασικό ερωτικό μυθιστόρημα του Ζοζέφ Κεσέλ επανέρχεται στα χέρια μας, θυμίζοντας μας πως το θέμα της σύγκρουσης μεταξύ αγάπης και σαρκικών επιταγών είναι πάντοτε επίκαιρο. Το 1920 το περιοδικό «Gringoire»  δημοσιεύει σε συνέχειες την Ωραία της ημέρας και οι αναγνώστες κατηγορούν τον συγγραφέα Ζοζέφ Κεσέλ για πορνογραφία. Η έκδοση του μυθιστορήματος απαγορεύτηκε στην αγγλική γλώσσα, εξαιτίας των σαδομαζοχιστικών υπαινιγμών του, για περίπου 30 χρόνια. Το 1967 το μυθιστόρημα μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο από τον Λουίς Μπουνιουέλ, με πρωταγωνίστρια την Κατρίν Ντενέβ,  κερδίζοντας το πρώτο βραβείο στη Μόστρα της Βενετίας. Ένα μυθιστόρημα σκάνδαλο για την εποχή του επανακυκλοφορεί σε μια εξαιρετική μετάφραση από την Ρίτα Κολαΐτη και τις εκδόσεις Μεταίχμιο.

Το βιβλίο αποτελεί μία μελέτη πάνω στη γυναικεία σεξουαλικότητα και συγχρόνως, αναδεικνύει τον διαχωρισμό μεταξύ καρδιάς και σαρκικών απολαύσεων. Η ηρωίδα του έργου Σεβερίν Σερεζί είναι μία όμορφη παντρεμένη κυρία, που ενώ αγαπά τον άντρα της, δεν ικανοποιείται σεξουαλικά και βρίσκεται συνεχώς αντιμέτωπη με τις επίμονες σεξουαλικές φαντασιώσεις της. Χρησιμοποιώντας το ψευδώνυμο η Ωραία της ημέρας, η συντηρητική Σεβερίν εργάζεται σε έναν οίκο ανοχής όπου και βρίσκει γαλήνη ικανοποιώντας τους εκάστοτε πελάτες.

Μέσα από την ανάλωση της σάρκας η Σεβερίν επιθυμεί την έσχατη ηδονή. Σαν χαρακτήρας είναι φύσει καταδικασμένη να αναλώνει το σώμα της εν γνώσει της αναγκαίας επιθυμίας της. Η διαστροφή της δεν υφίσταται παρά μονάχα τη στιγμή της επιτέλεσής της οπότε και εξαντλείται. Η ίδια η Σεβερίν δεν εξουσιάζει τη διεστραμμένη έκθεση του σώματός της, αλλά την υφίσταται ως νόμο που την καθιστά έρμαιο μιας επανάληψης. Μάλιστα η Ωραία της ημέρας γίνεται η σταρ του πορνείου, ακτινοβολώντας τη μεγαλειώδη ελευθεριότητά της η οποία ανατρέπει την κυριαρχικότητα του ατόμου και της κοινωνίας μέσα από την άνευ όρων παράδοση στη λαγνεία, η οποία βρίκεται στον υψηλότερο βαθμό της έντασής της. Το ερωτικό δράμα αυτής της γυναίκας έγκειται στη σφοδρή σύγκρουση ανάμεσα στην αγάπη για τον σύζυγό της και στη σαρκική παρεκτροπή της. Ένα μυθιστόρημα που έχει ως θέμα του, όπως λέει και ο ίδιος ο Κεσέλ, αυτόν τον φοβερό διαχωρισμό που καθιστά την ηρωίδα του τόσο συμπαθή στα μάτια μας.

«Άραγε είμαι ο μόνος που νιώθω οίκτο για τη Σεβερίν, ο μόνος που την αγαπώ;».
Ζοζέφ Κεσέλ
Πωλίνα Γουρδέα